Politica

Calendarul alegerilor prezidențiale urmează să fie adoptat de Guvern

Guvernul va decide marți programul pentru acțiunile necesare alegerii președintelui României din 2025.

Hotărârea Guvernului se aliniază deciziei Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din 2024 și se referă la OUG 1/2025, care cuprinde măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și pentru alegerile locale parțiale.

Conform HG-ului, campania electorală va începe pe 4 aprilie și se va încheia pe 3 mai 2025 la ora 7.00, cu o zi înainte de alegeri.

Votul în țară va avea loc pe 4 mai, începând de la ora 7.00 și terminând la ora 21.00. Programul de votare poate fi extins până la ora 23:59, în cazul în care la ora 21.00 există oameni care doresc să-și exercite dreptul de vot.

Vot mai scurt în Diaspora

Prima zi de vot în Diaspora se va desfășura pe 2 mai, de la ora 7.00, și se va termina pe 4 mai la ora 21.00 (ora locală sau ora României, după caz).

Pe 17 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a explicat motivele pentru care Guvernul a hotărât să scurteze timpul de vot pentru românii din Diaspora.

“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând să ne asigurăm că românii nu trebuie să se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut eforturi suplimentare corecte și necesare pentru a permite românilor din Diaspora să voteze”, a afirmat premierul, răspunzând la întrebarea privind reducerea timpului de vot în străinătate.

Ciolacu a adăugat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, explicând că aceasta a fost justificarea primită de el de la inițiatori.

De asemenea, prim-ministrul a precizat că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.

Întrebat de ce a fost luată această decizie cu numai trei luni înainte de reluarea alegerilor prezidențiale, Ciolacu a răspuns că “România are o excepție care nu există în alte state democratice”.

Totuși, dat fiind că opoziția percepe această măsură ca o răzbunare, având în vedere că la alegerile din noiembrie 2024 acesta a obținut puține voturi, Ciolacu a menționat că este dreptul opoziției să-și exprime opiniile.

Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG privind organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol menționează că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7,00 și se încheie la ora locală 21,00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21,00”.

Acest articol, adoptat la recomandarea Autorității Electorale Permanente, instituie o politică discriminatorie pentru alegătorii din anumite țări, afectând dreptul acestora la condiții egale de vot și creând premisele favorizării unor candidați. Reglemetarea diferită a orei de închidere a secțiilor față de vineri și sâmbătă, când acestea se închid la ora locală 21, va genera confuzie atât în rândul autorităților electorale, cât și al alegătorilor.

Nu există o justificare logică pentru includerea acestui amendament, iar aplicarea lui va duce la situații absurde în practică.

Motivul din spatele acestei modificări rămâne neclar: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă nicio explicație, iar introducerea OUG nu justifică de ce este necesară o astfel de măsură.

Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului reiese că decizia a fost luată pentru a preveni influențarea rezultatelor votului, “atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care sunt la vest de România, pe fusurile orare aferente”, precizează Expert Forum într-un comunicat.

“Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli după care se desfășoară alegerile de ani buni. Până acum, subiectul nu a fost pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament care poate limita alegerile unor votanți de a-și exercita dreptul de vot. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor putea vota duminica (ziua principală de vot) doar timp de 4 ore, de la 7 la 11. De asemenea, alegătorii din anumite state, precum Marea Britanie, unde sunt mulți alegători, vor avea un program de votare semnificativ mai scurt. Guvernul a mărit timpul de votare în ziua de vineri, astfel că va începe de la ora 7 în loc de ora 12. Totuși, vineri este o zi lucrătoare și nu oferă oportunități egale de vot. Datele statistice de la alegerile anterioare arată că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.

Expert Forum atrage atenția asupra schimbărilor privind componența birourilor electorale, introduse prin art. 3 (4) din OUG, care stabilește că pentru completarea birourilor electorale cu reprezentanții partidelor politice se aplică procedura prevăzută pentru BEC la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, respectându-se și procedura de la alin. (6) dacă rămân locuri libere. Astfel, în prima fază birourile se completează cu câte un reprezentant al fiecărui partid parlamentar, iar în a doua fază cu reprezentanți ai formațiunilor politice care nu sunt în Parlament și au propus candidați.

În cazul partidelor neparlamentare, se vor trasa la sorți partidele care vor intra în biroul electoral, în limita numărului total de membri. Această modificare este nejustificată și afectează un element crucial al legislației electorale cu puțin timp înainte de alegeri, contrar standardelor stabilite de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.

Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului în care se formează birourile electorale, pornind de la interesele de moment ale partidelor de la putere”.

Procedura de completare prevăzută în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor parlamentare – unele dintre ele nemaiputând să desemneze candidați la alegerile prezidențiale.

Birourile electorale județene și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați, în timp ce procedura reglementată prin OUG se referă la pașii pentru formarea BEC, care stipulează completarea birourilor întâi cu reprezentanți ai fiecărui partid parlamentar, apoi cu altele neparlamentare.

“Dacă facem un simplu calcul, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu fie reprezentate. De exemplu, la nivel județean sau al secției de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, câți sunt partidele parlamentare (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). Menționăm că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm păstrarea formulei actuale de completare a birourilor așa cum este prevăzută în Legea 370/2004 și nu conform celei adoptate prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare”, se evidențiază în comunicatul Expert Forum.